Sauerland, Duitsland

Gepubliceerd op 7 september 2018 om 12:45

Deze zomer zijn we samen een paar daagjes naar Sauerland, Duitsland geweest. Eerst hadden we gepland om eind juli te gaan, maar vanwege de hitte (36 graden!!!) hadden we het om geboekt naar halverwege augustus. Vier nachtjes in een appartement-hotel. Aangezien we al eens iets geboekt hadden in de Ardennen wat ons ontzettend tegenviel (voedselvergiftiging door ontbijt, vlekken in het bed, geen koelkastje op de kamer, een heftig klemmende deur, enz.) waren we erg benieuwd naar dit verblijf in Duitsland.

De rit ernaartoe was ronduit doodvermoeiend. Het regende ontzettend hard en we moesten daardoor regelmatig stapvoets rijden op de snelweg... Maar uiteindelijk kwamen we aan bij het prachtige Haus Berghoff waar het gelijk stopte met regenen. Een goed begin!

Het appartement waar we in zaten was van alles perfect voorzien. Een moderne keuken, een heerlijk bed, een schone en prettige badkamer, een klein woonkamertje en een balkonnetje. Maar dit alles viel in het niets bij het prachtige uitzicht dat we hadden.

Vanaf ons balkon keken we een dal in met paardenweide waar twee paarden en een veulentje stonden. Ik kan je zeggen dat ik elke ochtend met een glimlach op mijn gezicht naar buiten liep.

Het uitzicht was trouwens niet het enige wat me elke ochtend deed glimlachen. Bij het ontbijtbuffet werden we vriendelijk begroet door Frau Berghoff die vroeg of we lekker geslapen hadden en of we een kopje thee wilden. Het was net alsof we bij de familie thuis op visite waren. Zij wonen in het huis dat vast zit aan het hotel, de paardenweide is van hen en de tractor staat op de parkeerplaats naast de auto's van de mensen die komen overnachten in het hotel. Huiselijker kon bijna niet.

Food!

Toen we op vakantie gingen had ik nog niet de intentie om een blog te gaan schrijven. Daarom heb ik helaas niet zo veel foto's gemaakt. Maar ik kan jullie wel een beetje vertellen hoe het is geweest!

Zoals ik al zei hadden we elke ochtend een ontbijtbuffet. Dit was echt heerlijk! Verse broodjes, streekproducten en voor ieder wat wils. Verder hebben we 3 avonden buiten de deur gegeven. De eerste avond was bij Tagwerk Sundern waar Ingmar een heerlijke schnitzel en ik de lamsrack had besteld. We hebben lekker buiten gezeten en genoten van het leuke dorpje met zijn Duitse mensen.

De tweede avond aten we bij Treibgut Sorpesee. Hier at Ingmar een frisse salade en ik de Grote Treibgut-Burger ( ik had honger :) ). We hebben heerlijke gegeten aan het meer de Sorpesee. Wat een uitzicht... Het is zeker de moeite waard om daar eens langs te gaan.

Bij Hotel Restaurant Seegarten hebben we de derde avond gegeten. Dit restaurant heeft net dat beetje extra. Prachtig servies, goede service, lekker eten en dit alles in een chique setting.  Als voorgerecht gingen we voor een broodje met olijfolie en zout. Ingmar had als hoofdgerecht de krokante schnitzel van kalfsvlees en ik had de snoekbaarsfilet met BBQ-ribjes. Oh, dat was echt goddelijk. Daarna had ik het Felsenmeer als dessert: Sorbet van groene appel en Woodland-Gin met chocolade-aarde, witte chocolade mousse, bevroren frambozen en crème van Baileys. De Woodland-Gin wordt gestookt in de directe omgeving. Het schijnt 2 jaar te duren  om het te maken! Het was dan ook echt een heerlijk dessert.

Wandelen

Tijdens deze vakantie hebben we twee prachtige wandelingen gemaakt. De eerste was dwars door de natuur, heuvel op en heuvel af met hier en daar een verstopt bordje met richtingaanwijzingen. Dit was wel spannend, want de kans op verdwalen was groot. Gelukkig is dit niet gebeurd en kwamen we na 6,5 km heuvellopen met prachtige vergezichten en vele distelstruiken (au!!) terug bij het appartement-hotel.

De tweede wandeling was minder heuvelachtig. We zijn met de boot de Sorpesee overgestoken en vervolgens om het meer heen terug gelopen. In totaal zo'n 9 km. Voordat we aan de wandeling begonnen hebben we eerst een lekker ijsje gescoord! Het was die dag 28 graden, wat natuurlijk niks was vergeleken met de 36 graden van een paar dagen terug, maar alsnog was het wel zweten wanneer we in de volle zon liepen. Gelukkig was het grootste gedeelte bebost waardoor we heerlijk in de frisse schaduw konden lopen. Halverwege hebben we even een pauze genomen en zagen we de boot weer terug varen naar de plek waar we opgestapt waren. De wandeling was prachtig en het voelde lekker om weer in beweging te zijn!

Arnsberg

Na de burcht zijn we nog even het oude binnenstadje in gelopen om even heerlijk te genieten van een ijskoffie op het terras. We zijn erachter gekomen dat de ijskoffie in Duitsland heel anders is dan die in Nederland. Mijn advies: neem een gewone koffie of een gewoon ijsje :). Echt waar, doe jezelf een plezier.

Ook zijn we nog even naar het stadje Arnsberg geweest. Na even zoeken hadden we een parkeergarage gevonden... met aparte VROUWENPARKEERPLAATSEN!! En nee, dat was niet alleen voor de veiligheid van de dames... De parkeerplaatsen waren ook nog 1,5 keer zo groot! Ingmar moest ontzettend lachen natuurlijk. En eigenlijk is het ook best hilarisch... Maar als dame die prima kan auto rijden en parkeren (al zeg ik het zelf) kan ik daar natuurlijk niet te hard om lachen.

Na deze bijzondere ontdekking zijn we richting de burcht gelopen. Ingmar is dol op oude burchten en was dus ook helemaal happy toen we aankwamen bij Schloß Arnsberg.  Van dit slot stonden alleen nog de muren overeind, maar het was echt prachtig om te zien. Alleen het uitzicht was al adembenemend... Je kon de oude stad goed onderscheiden van de nieuwe stad. Heel bijzonder om te zien.

Een geslaagde mini-vakantie.

We hebben een heerlijke mini-vakantie gehad in Duitsland! Het was genieten, tot rust komen, bewegen, maar ook veel praten en dichter bij elkaar komen. Vaak is "er even tussenuit gaan" nodig om weer te relativeren hoe je in het leven staat. Dat is hier goed gelukt :). Sauerland is een gebied wat ik zeker zou aanraden om eens een paar daagjes te bezoeken. Aan het einde van onze vakantie zeiden Ingmar en ik tegen elkaar dat we best nog wel een paar daagjes extra hadden willen blijven. Er is genoeg te zien en te doen!